Komunikat
Zgodnie z art. 45 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości oraz art. 34 pkt 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE informujemy, iż doszło do naruszenia ochrony danych osobowych, których administratorem jest Komendant Miejski Policji we Wrocławiu.
Naruszenie polegało na ujawnieniu w prywatnym pomieszczeniu piwnicznym należącym do byłego funkcjonariusza Policji akt postępowań prowadzonych w Komisariacie Policji Wrocław-Psie Pole w roku 2005, a także w latach 2010-2013.
W związku z powyższym działaniem, wobec osób których dane przetwarzane były w ramach postępowań przygotowawczych przez Komisariat Policji Wrocław-Psie Pole, zaistniało ryzyko udostępnienia tych danych osobom nieupoważnionym lub utraty dostępności tych danych. Czynności w tej sprawie, w związku z możliwością popełnienia przestępstwa, prowadzone są pod nadzorem prokuratury.
Na podstawie przeprowadzonych czynności stwierdzono, że zdarzenie to stanowi wysokie ryzyko naruszenia praw i wolności osób fizycznych. Zdarzenie charakteryzowało się naruszeniem poufności danych oraz ich częściowej dostępności i dotyczyło danych w postaci: imienia, nazwiska, nr PESEL, daty urodzenia, imion rodziców, adresu pobytu, nr dokumentu tożsamości, numeru telefonu lub adresu mailowego, mogły znajdować się również dane dotyczące naruszeń przepisów prawa lub dotyczące zdrowia.
Do chwili obecnej Komenda Miejska Policji we Wrocławiu nie otrzymała informacji
o nieuprawnionym dostępie do przedmiotowych danych osobowych, jak również
o jakichkolwiek negatywnych skutkach niniejszego zdarzenia.
Przedmiotowe naruszenie zostało zgłoszone organowi nadzorczemu,
tj. Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Realizując prawny obowiązek powiadomienia o naruszeniu ochrony danych osobowych Komenda Miejska Policji we Wrocławiu informujemy, iż:
następstwem powyższego naruszenia ochrony danych osobowych mogą być następujące sytuacje:
- utrata kontroli nad własnymi danymi,
- dyskryminacja,
- naruszenie dobrego imienia,
- strata finansowa,
- kradzież lub sfałszowanie tożsamości.
W związku z ryzykiem kradzieży tożsamości prosimy o ostrożność przy podawaniu danych osobowych innym osobom. Dotyczy to w szczególności podawania danych
za pośrednictwem Internetu lub przez telefon. Może Pan/Pani dodatkowo zabezpieczyć swoje dane przed nieuprawnionym wykorzystaniem zakładając konto w systemie informacji kredytowej lub gospodarczej, celem monitorowania swojej aktywności kredytowej. Jeżeli dowie się Pan/Pani o wykorzystaniu Pana/Pani danych przez osobę nieuprawnioną prosimy
o jak najszybsze przekazanie nam tej informacji. W celu zminimalizowania ewentualnych negatywnych skutków naruszenia zalecamy, aby Pan/Pani:
- założył/a konto w serwisie m.obywatel.pl, które umożliwia zastrzeżenie numeru PESEL,
- rozważył/a założenie konta w serwisie Biura Informacji Kredytowej (informacje na stronie www.bik.pl), która umożliwi otrzymanie ostrzeżenia w momencie próby użycia Pana/Pani danych i ochronę przez wyłudzeniem kredytu i rozważył/a założenie konta w systemie Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor w celu monitorowania, czy nie został/a Pan/Pani wpisana na listę dłużników,
- nie podawał/a loginów lub haseł w podejrzanych lub niezaufanych witrynach oraz zachował/a ostrożność przy otrzymywaniu wiadomości (np. mailowych, sms) zawierających podejrzane linki lub odnośniki do zewnętrznych stron internetowych, w tym unikanie ich otwierania,
- zwracał/a szczególną uwagę na przychodzące wiadomości mailowe, sms lub korespondencję tradycyjną, z których może wynikać fakt zawarcia jakiejkolwiek umowy w Pana/Pani imieniu lub prośba o potwierdzenie/weryfikację transakcji, której Państwo nie dokonali.
Informujemy także o możliwości skorzystania przez Pana/Panią ze środków ochrony dóbr osobistych, na zasadach określonych w kodeksie cywilnym, a także kodeksie postępowania cywilnego.
Jeżeli ma Pan/Pani jakiekolwiek pytania lub chciałaby nam Pani przekazać dodatkowe informacje w związku z zaistniałym zdarzeniem, prosimy o kontakt z Inspektorem Ochrony Danych. Poniżej podajemy dane kontaktowe:
Inspektor Ochrony Danych w KMP we Wrocławiu: nadkom. Ewelina Rosa
Adres e –mail: iod.kmp@wroclaw.wr.policja.gov.pl
Adres korespondencyjny: ul. Sołtysowicka 21, 51-168 Wrocław
Telefon: 47 87 128 86
Zastępca Inspektora Ochrony Danych w KMP we Wrocławiu: asp. Daniel Kijek
Adres e –mail: iod.kmp@wroclaw.wr.policja.gov.pl
Adres korespondencyjny: ul. Sołtysowicka 21, 51-168 Wrocław
Telefon: 47 87 12640
Jednocześnie informujemy, iż w Komendzie Miejskiej Policji we Wrocławiu na bieżąco realizowane są szkolenia dla funkcjonariuszy i pracowników mające na celu uświadomienie wagi przestrzegania zasad zawartych w przepisach z zakresu ochrony danych osobowych oraz mających na celu uświadomienie konsekwencji, jakie grożą za nieprzestrzeganie wskazanych zasad wynikających z przepisów prawa o ochronie danych osobowych. Wydano także stosowne polecenia wzmożenia nadzoru przez kierowników jednostek/komórek organizacyjnych KMP we Wrocławiu nad służbową dokumentacją.
Komenda Miejska Policji we Wrocławiu dokłada wszelkiej staranności, aby dane osobowe były przetwarzane w sposób gwarantujący ich bezpieczeństwo. Podjęliśmy starania, aby skutki naruszenia były jak najmniej odczuwalne, niemniej za całe zdarzenie serdecznie przepraszamy.