Bieżące informacje

Co jest ważne podczas zgłaszania zdarzenia na 112? Z jakimi sprawami nie powinniśmy dzwonić na numer alarmowy?

Data publikacji 01.12.2020

Podczas telefonu do służb ratunkowych, współpracuj z operatorem i przekazuj mu wyłącznie istotne informacje. Dobrze jest rozpocząć rozmowę od wskazania miejsca zdarzenia. Gdybyśmy nagle stracili zasięg w telefonie, wyczerpie się bateria lub z innych przyczyn, połączenie zostanie zerwane – miejsce zdarzenia będzie znane operatorowi. Nie wykorzystuj numeru 112 do zgłaszania spraw, które nie są związane z przypadkami nagłego zagrożenia życia, zdrowia lub mienia. Każdą inną sprawę możesz zgłosić przez KMZB, na najbliższym komisariacie lub w kontakcie z dzielnicowym.

Jak powinno wyglądać prawidłowe zgłoszenie sytuacji alarmowej?

  • Miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu zdarzenia i umożliwiać przeprowadzenie spokojnej rozmowy, nie narażając na niebezpieczeństwo osoby zgłaszającej (odsuń się od źródeł hałasu, stań tak, aby mieć dobry zasięg sieci telekomunikacyjnej, w bezpiecznym dla Ciebie miejscu).
  • Jeśli to możliwe, zgłoszenie powinno być wykonywane przez osobę będącą bezpośrednim świadkiem zdarzenia.
  • Powiadom pozostałych świadków zdarzenia o tym, że łączysz się z numerem alarmowym 112, tak aby nie dublowali Twojego zgłoszenia.
  • Po wybraniu numeru alarmowego 112 cierpliwie czekaj na zgłoszenie się operatora, wykorzystaj czas oczekiwania na zorientowanie się w dokładnym adresie zdarzenia. Nie rozłączaj się w trakcie czekania, kolejka zgłoszeń jest w pełni automatyczna i kolejne połączenie nie przyspieszy podjęcia rozmowy przez operatora numerów alarmowych. Średni czas oczekiwania to ok. 10 sekund.
  • Podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia, jeśli to możliwe zaczynając od gminy lub powiatu, w którym się znajdujesz.
  • Krótko opisz zdarzenie, które chcesz zgłosić - opis ten pozwoli na odróżnienie Twojego wezwania od przypadkowego połączenia niezwiązanego z zagrożeniem życia, zdrowia lub mienia.
  • Odpowiadaj na pytania operatora - kolejność zadawanych pytań nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych:
  • Udziel dodatkowych informacji, o które poprosi Cię operator.
  • Podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z Tobą skontaktować w wypadku zaistnienia jakichkolwiek niejasności.
  • Nie rozłączaj się do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia - w przypadku przedwczesnego zerwania połączenia operator oddzwoni do Ciebie, co może wydłużyć czas obsługi zdarzenia.
  • Po zakończonej rozmowie staraj się nie korzystać ze swojego telefonu, aby umożliwić służbom oddzwonienie do Ciebie w celu pozyskania dodatkowych informacji.
  • W przypadku zmiany sytuacji już po dokonaniu zgłoszenia, niezwłocznie poinformuj o tym operatora numerów alarmowych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego.

Na numer alarmowy 112 dzwoń TYKLO w nagłych, wymagających interwencji służb ratowniczych sytuacjach, takich jak:

  • wypadki drogowe,
  • silne krwawienia i uszkodzenia ciała,
  • omdlenia i utrata świadomości,
  • pożary,
  • przypadki porażenia prądem,
  • kradzieże, włamania,
  • rozboje i inne przypadki użycia przemocy,
  • rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
  • inna sytuacja nagłego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego.

Dzwoniąc na numer alarmowy 112 bez potrzeby, BLOKUJESZ linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem numerów alarmowych. Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy! Nie dzwoń na numer alarmowy 112, gdy sytuacja nie wymaga interwencji służb ratunkowych.

Nie blokuj numeru alarmowego w przypadkach, gdy sytuacja nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia, środowiska, mienia, a także w innych sytuacjach, gdy chcesz na przykład:

  • zasięgnąć jedynie informacji na temat pogody, rozkładu jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,
  • uzyskać poradę prawną lub medyczną,
  • zdobyć PIN lub PUK do telefonu,
  • poinformować o utrudnieniach w ruchu drogowym,
  • ustalić dane kontaktowe firmy lub osoby prywatnej,
  • wyrazić opinię dotyczącą dowolnego tematu, wydarzenia lub osoby,
  • przesunąć umówione spotkanie z przedstawicielami służb mundurowych,
  • sprawdzić, czy numer 112 naprawdę działa,
  • wezwać taksówkę, zamówić pizzę lub pomoc drogową,
  • uzyskać połączenie międzynarodowe.

sierż. szt. Dariusz Rajski
Źródło: MSWiA / KMP we Wrocławiu

 

Powrót na górę strony