Policja ostrzega - kolejne oszustwa metodą "na pracownika banku"
W ostatnich dniach na terenie powiatu wrocławskiego doszło niestety do kolejnych oszustw, w których przestępcy podszywali się pod pracowników banku. Sprawcy doprowadzili pokrzywdzonych do niekorzystnego rozporządzenia mieniem na łączną kwotę ok. 7 tysięcy złotych. Policjanci przypominają i stanowczo podkreślają, że pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie kodów BLIK i dokonanie przelewów na inne wskazane konto!
Sprawcy, stosując metodę "na pracownika banku", są w stanie przejąć dostęp do konta bankowego i środków na nim zgromadzonych. Przestępcy nie muszą wykorzystywać specjalistycznego oprogramowania do kradzieży danych lub pieniędzy. W popełnianiu oszustw pomagają im niestety sami pokrzywdzeni. Sprawcy, manipulując, nakłaniają ofiary przestępstwa do podjęcia określonego działania.
W praktyce oszuści kontaktowali się z pokrzywdzonymi i podawali się za konsultanta bankowego informując swoich rozmówców o tym, że na ich koncie doszło do dziwnych operacji oraz, że środki są zagrożone na kontach osobistych. Oszust poprosił o przelanie tych środków na inne konto za pomocą kodów Blik.
Pamiętajmy, że pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie kodow Blik.
Oto kilka podstawowych zasad, których należy bezwzględnie przestrzegać:
- pracownicy banków nigdy nie proszą o podanie poufnych danych takich jak np. numery dokumentów, numery kart bankowych, kody do zatwierdzenia transakcji internetowych;
- pracownicy banków nigdy nie proszą o podanie swoich danych logowania do systemu bankowego;
- do swojego konta bankowego loguj się tylko przez samodzielnie wpisany adres strony internetowej banku. Nie korzystaj z przesyłanych przez osoby trzecie linków przekierowujących na utworzone przez oszustów strony bankowe do zbierania danych logowania;
- pracownicy banków nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji do szybkiej obsługi klienta. Jedynymi aplikacjami promowanymi przez bank są te dedykowane do obsługi posiadanych rachunków i kart bankowych.
Przypominamy, żeby nie paść ofiarą oszustwa, konieczne jest zachowanie czujności. W sytuacjach wątpliwych zawsze skontaktuj się numerem alarmowym 112 lub skontaktuj się z placówką banku i upewnij się czy faktycznie historia przedstawiona przez konsultanta banku jest prawdziwa.
