Upewnij się z kim rozmawiasz, a dopiero później działaj… czyli jak nie dać się oszukać korzystając z komunikatorów i serwisów internetowych
Oszuści nie ustają w wysiłkach mających na celu sięgnięcie do kieszeni uczciwych obywateli. Wykorzystują do tego metody, mające na celu wzbudzenie zaufania u potencjalnej ofiary, aby potem „w białych rękawiczkach” okraść ją z pieniędzy. Funkcjonariusze z Komendy Miejskiej Policji we Wrocławiu co pewien czas otrzymują zawiadomienia o oszustwach przeprowadzonych przy pomocy popularnych komunikatorów internetowych lub serwisów społecznościowych.
Jak w takim przypadku działają oszuści? Najczęściej podszywając się pod rozmówcę, osoby nam bliskie lub dobrych znajomych, proszą o przesłanie jednorazowego kodu wykorzystywanego do płatności bądź przelewu błyskawicznego, argumentując to rzekomym problemem z kartą płatniczą, czy aplikacją bankową lub inną nagłą potrzebą. Bardzo często grają na emocjach, pisząc że kod musi być podany jak najszybciej, bo stoi za nim kolejka innych oczekujących na obsługę lub trafiła się promocyjna oferta w sklepie internetowym i trzeba jak najszybciej wnieść za nią opłatę.
Niestety, wrocławianie również padają ofiarami tego typu przestępstw. Bardzo podobną historię w przeciągu kilku ostatnich dni, usłyszeli policjanci od mieszkańców stolicy Dolnego Śląska, którzy złożyli zawiadomienia o popełnieniu przestępstw. Oszuści podszywając się za brata, córkę czy koleżankę poszkodowanych nawiązali z nimi kontakt poprzez popularny komunikator internetowy i poprosili o pomoc finansową. Oszukane osoby, przekonane, że rozmawiają z bliskimi przesłali oszustom kody BLIK. Gdy tylko zorientowali się, iż padli ofiarami przestępstw niezwłocznie skontaktowały się z właściwymi służbami. Niestety wysłane przez nich kody do szybkich przelewów spowodowały, iż z ich kont oszuści wypłacili blisko 9500 zł. Policja odnotowała również nieudaną próbę wyłudzenia przez oszustów pieniędzy, lecz udało się jej zapobiec dzięki szybkiej reakcji i zachowaniu "zasady ograniczonego zaufania".
Pamiętajmy o przestrzeganiu kilku zasad, które ograniczą możliwość zostania ofiarą oszustwa. Nawet jeśli myślimy, że pisze do nas znajomy, nie traćmy czujności i upewnijmy się, że to na pewno on, choćby poprzez zadzwonienie do niego. Nie udostępniajmy danych do logowania osobom postronnym. Zabezpieczmy swoje profile na serwisach społecznościowych czy komunikatorach internetowych poprzez korzystanie ze skomplikowanych haseł, które nie są związane z powszechnie znanymi o nas informacjami, takimi jak imię i nazwisko, data urodzenia, czy miejsce zamieszkania. Jeśli serwis internetowy lub inna platforma nam to umożliwia, używajmy wieloetapowej weryfikacji podczas logowania. Dzięki temu oszuści nie włamią się na nasze konta i nie wykorzystają naszych znajomych lub członków rodziny poprzez przejęty profil internetowy.
st. sierż. Mateusz Ziętek
Komenda Miejska Policji we Wrocławiu
Film 412-250739.mp4
Pobierz plik 412-250739.mp4 (format mp4 - rozmiar 17.7 MB)
Pliki do pobrania
-
Transkrypcja_do_grafiki
15.26 KB
-
Plakat_dot__prowadzonej_kampanii
12.77 KB