Bieżące informacje

Kolejni wrocławianie padli ofiarami oszustów podających się za pracowników banków

Niestety kolejni mieszkańcy stolicy Dolnego Śląska oraz powiatu wrocławskiego zostali w ostatnim czasie oszukani przez przestępców. Mimo wielokrotnych apeli policjantów i kampanii społecznościowych w mediach o tym, by nie przekazywać pod żadnym pozorem pieniędzy obcym, nadal odnotowujemy tego typu zdarzenia. Oszustwa pod legendą na policjanta, wnuczka, prokuratora czy też, jak w tych dwóch przypadkach, pracownika banku bądź maklera giełdowego, jest bardzo wiele… Boleśnie przekonał się o tym 35-letni wrocławianin, który straciła w ten sposób łącznie blisko 50 tysięcy, natomiast młodsza od niego o rok mieszkanka powiatu wrocławskiego przelała na rachunek oszustów ponad 7 tysięcy zł.

Wrocławscy policjanci zostali poinformowani o kolejnych dwóch ofiarach oszustw metodą „na pracownika banku”. Zgłoszenia pochodzą od samych poszkodowanych.

Jak to wyglądało w praktyce?

Schemat działania sprawców w obu przypadkach był podobny. Oszust zadzwonił do danej osoby i podając się za pracownika banku poinformował, że środki pieniężne zgromadzone na jej koncie są zagrożone i aby je „ochronić” przed przestępcami musi przelać je na wskazany prze niego nr rachunku.

Ofiarami tego typu oszustw padli 35-letni wrocławianin oraz młodsza od niego o rok mieszkanka powiatu wrocławskiego. Mężczyzna po rozmowie z „pracownikiem banku” przelał na wskazany przez niego nr rachunku bankowego kwotę blisko 50 tysięcy, a kobieta pond 7 tysięcy zł.

Zawsze bądźmy czujni i miejmy się na baczności, zwłaszcza gdy chodzi o nasze pieniądze i dane wrażliwe. Każdorazowo, gdy proszeni jesteśmy o wykonanie transakcji z naszego rachunku bankowego, przekazanie danych służących do logowania na konto bądź gotówki nieznanej nam osobie bądź, jak w omawianych przypadkach, wpłatę na wskazany przez „konsultanta bankowego” nr rachunku, zastanówmy się, czy nie jest to potencjalne oszustwo. W takich sytuacjach należy bezwzględnie starać się zweryfikować tożsamość osoby, która do nas dzwoni, albo kontaktuje się z nami w inny sposób, np. poprzez SMS, komunikator internetowy, czy pocztę elektroniczną. Warto dwa razy zastanowić się i dokładnie wszystko sprawdzić przed wykonaniem czynności zleconej nam przez głos w słuchawce, aby nie stracić życiowych oszczędności.

Pamiętajmy także aby nigdy nie przekazywać jakiejkolwiek nieznanej nam osobie, loginu i hasła do platform bankowości internetowej, danych karty płatniczej, lub numerów PIN czy kodów BLIK. Są to informacje poufne i mogą być tylko w posiadaniu ich użytkownika. Nikt nie ma prawa wymagać od nas ich podania, a prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta.

Nawet w sytuacji, w której zostaliśmy poinformowani o potencjalnym zagrożeniu np. próbie podjęcia środków z naszego rachunku bankowego przez nieznaną nam osobę, należy spokojnie przemyśleć, czy środki zgromadzone na rachunku naprawdę mogą być w niebezpieczeństwie, a może rozmowa prowadzona jest z oszustem.

Dokładnie wczytujmy się w treść wiadomości tekstowych oraz przesyłanych na nasze skrzynki e-mail, od rzekomych kurierów, operatorów sieci komórkowych, pracowników instytucji finansowych lub innych firm. Nie klikajmy bezwiednie w przesłane linki, nie przekazujmy kodów BLIK lub danych z kart płatniczych oraz kredytowych. Poświęcenie kilku minut na sprawdzenie wiarygodności rozmówcy, nadawcy SMS-a, e-maila czy linka i zweryfikowanie autentyczności treści w nich zawartych może uchronić nas przed utratą oszczędności całego życia.

Ponownie prezentujemy specjalny plakat oraz spot prewencyjny kampanii pod nazwą STOP OSZUSTOM! dotyczący podstawowych zasad bezpieczeństwa. Bądźmy ostrożni i nie dajmy się oszukać.

mł. asp. Rafał Jarząb
Komenda Miejska Policji we Wrocławiu

Opis filmu: Grafika dotycząca prowadzonej przez funkcjonariuszy wrocławskiej komendy kampanii społecznościowej pn. Nie daj się oszukać.

Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 17.7 MB)

Pliki do pobrania

Powrót na górę strony