Bieżące informacje

Lista "usterek" naczepy, była dłuższa niż jej sprawnych elementów… łyse opony, popękane tarcze i zaciski hamulcowe - tak zdezelowany zespół pojazdów zatrzymany został przez policjantów na podwrocławskim odcinku autostrady A4

Data publikacji 13.03.2024

Policjanci pełniący na co dzień służbę w Ekipie Techniki Drogowej i Ekologii Wydziału Ruchu Drogowego komendy miejskiej widzieli już wiele, ale ten obraz wywołałby dreszcze u niejednej osoby. Nie chodzi jedynie o siedzącego za kierownicą renault zawodowego kierowcę, który zbagatelizował obowiązujące go m.in. przepisy z zakresu Ustawy o transporcie drogowym i czasie pracy kierowców. O wiele więcej zastrzeżeń funkcjonariusze mieli do stanu technicznego naczepy. Układ hamulcowy oraz ogumienie były w opłakanym stanie, a w dodatku ani naczepa, ani ciągnik nie miały ważnych badań technicznych oraz zatrzymane w ubiegłym roku dowody rejestracyjne. Mundurowi po stwierdzeniu szeregu nieprawidłowości nałożyli na kierowcę dwa mandaty w kwocie 1600 i zakazali mu dalszej jazdy, sporządzając jednocześnie dokumentację wymaganą do nałożenia grzywny w postępowaniu administracyjnym.

Pod koniec ubiegłego tygodnia, w godzinach popołudniowych, na podwrocławskim odcinku autostrady A4 funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego komendy miejskiej zatrzymali do kontroli kierującego zespołem pojazdów, w którego skład wchodził ciągnik siodłowy marki Renault wraz z naczepą marki Krone.

Kontrole drogową prowadzili policjanci wyspecjalizowanej komórki ruchu drogowego, tzw. Ekipy Techniki Drogowej i Ekologii. Wykorzystują oni w swojej codziennej służbie nowoczesne, specjalistyczne radiowozy – tzw. mini stacje diagnostyczne na kołach. Wyposażenie tych aut pozwala policjantom, m.in. na gruntowne sprawdzenie stanu technicznego kontrolowanego pojazdu, a także kontrolę przestrzegania przepisów Ustawy o transporcie drogowym i czasie pracy kierowców.

W trakcie czynności funkcjonariusze sprawdzili, m.in. wymagane dokumenty kierowcy oraz stan techniczny zespołu pojazdów. Kontrola wykazała, że kierowca nie stosował się do przepisów o czasie pracy. To był jednak tylko wierzchołek nieprawidłowości, które ujawnili mundurowi. Jak się okazało zarówno ciągnik jak i naczepa nie miały aktualnych badań technicznych oraz zatrzymane w ubiegłym roku dowody rejestracyjne. Patrząc na ich stan techniczny, zwłaszcza naczepy, wynik tych badań byłby z pewnością negatywny.

Kierowca miał pełną świadomość nieprawidłowości i stanu ogumienia oraz układu hamulcowego naczepy, a pomimo tego wyruszył w trasę i to w dodatku autostradą.

Łyse opony, zniszczone i zdekompletowane hamulce, zatrzymane dowody rejestracyjne obu pojazdów i lekceważenie przepisów o czasie pracy kierowców… tego było za wiele.
Za powyższe wykroczenia policjanci nałożyli na kierowcę 2 mandaty karne, na łączną kwotę 1600 zł i zakazali mu dalszej jazdy, sporządzając jednocześnie dokumentację wymaganą do nałożenia grzywny w postępowaniu administracyjnym.

Kierowcy zawodowi w przewozach drogowych muszą przestrzegać nie tylko przepisów z zakresu Ustawy o transporcie drogowym i czasie pracy kierowców, ale tak jak każdy kierujący również Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Egzekwowaniem przepisów prawa w tym zakresie zajmują się m.in. funkcjonariusze Policji.

Kara za łamanie przepisów w przedmiotowym obszarze może być bardzo wysoka i sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

mł. asp. Rafał Jarząb
Komenda Miejska Policji we Wrocławiu

  • Stojący na parkingu przy autostradzie A4 zespół pojazdów ciężarowych
  • Widoczne uszkodzenia układu hamulcowego przy jednym z kół naczepy
  • Widoczne uszkodzenia układu hamulcowego przy jednym z kół naczepy
  • Widoczne uszkodzenia i nadmiernie zużyty bieżnik jednej z opoko koła naczepy ciężarowej
  • Widoczne uszkodzenia układu hamulcowego przy jednym z kół naczepy
  • Widoczne uszkodzenia układu hamulcowego przy jednym z kół naczepy
Powrót na górę strony