Bieżące informacje

Bezpieczne korzystanie z dobrodziejstw internetu, czyli m.in. jak nie dać się oszukać robiąc zakupy w sieci

Data publikacji 28.02.2024

Wizyty w centrach handlowych oraz zakupy na targu, to dla wielu z nas już tylko wspomnienie minionych czasów. Coraz częściej wybieramy inną formę zakupów. Bez wychodzenia z domu, korzystając z praktycznie nieograniczonego dostępu do internetu przeglądamy ogłoszenia, żeby po kilku kliknięciach myszy lub przesunięciu palcem na ekranie naszego smartfona stać się szczęśliwym posiadaczem nowej rzeczy. Pochłonięci klikaniem w kolejne oferty nie możemy zapomnieć, że internet to również miejsce pełne zagrożeń i osób, które tylko czekają na to aby nas okraść! Co zrobić by nie stać się ofiarą oszustów? Oto kilka przydatnych rad od policjantów oraz historii ku przestrodze dwóch wrocławianek, które padły ofiarą przestępców.

W trakcie zakupów internetowych należy zachować szczególną ostrożność, gdyż złodzieje nie próżnują i podobnie jak my korzystają z sieci choć głównie po to, aby wszelkimi możliwymi sposobami nas okraść. Pamiętajmy więc, że każdy z nas może paść ofiarą przestępcy, niezależnie czy wystawiamy swoje przedmioty na sprzedaż, czy też chcemy coś kupić.

Przede wszystkim pamiętajmy, aby w trakcie zakupów korzystać ze sprawdzonych i zaufanych witryn. Przed zakupem wybranego przedmiotu przejrzyjmy opinie innych użytkowników, którzy korzystali z usług konkretnego sklepu lub prywatnego sprzedawcy. W przypadku platform sprzedażowych, które umożliwiają przeprowadzanie transakcji między dwoma użytkownikami, zwróćmy szczególną uwagę na to, z kim się kontaktujemy.

Większość tego typu witryn udostępnia swoim użytkownikom komunikatory, dzięki którym możemy bezpośrednio skontaktować się ze sprzedającym, dlatego unikajmy nawiązywania konwersacji przez wiadomości e-mail, telefony, wiadomości SMS itp., które otrzymujemy poza portalem.

Pamiętajmy żeby pod żadnym pozorem nie klikać w przesłane linki! W trakcie zakupów, szczególnie od osób prywatnych, może się zdarzyć, że otrzymamy wiadomość z linkiem, który ma przenieść nas na stronę, gdzie w szybki i bezpieczny sposób będziemy mogli dokonać płatności lub rzekomo odebrać należną kwotę za wystawiony towar. Wiele z takich adresów zawiera złośliwe oprogramowanie, przez które oszuści wchodzą w posiadanie naszych danych osobowych, czy danych logowania do bankowości elektronicznej, co w konsekwencji umożliwi im kradzież zgromadzonych na naszym koncie środków.

W ostatnim czasie boleśnie przekonała się o tym 47-letnia mieszkanka Wrocławia, z którą, po wystawieniu przez nią przedmiotu do sprzedaży na jednej z popularnych platform ogłoszeniowych, nawiązał kontakt potencjalny "nabywca". Po ustaleniu szczegółów transakcji zainteresowany wysłał 47-latce wiadomość z linkiem. Niczego nie podejrzewająca kobieta kliknęła w zamieszczony link, po czym została przekierowana na stronę, gdzie bez chwili zastanowienia podała swoje dane logowania do konta bankowego. Dzięki tak pozyskanym informacjom oraz kolejnym manipulacjom oszuści dokonali kilku nieautoryzowanych wypłat z konta 47-latki, a suma poniesionych przez nią strat, to blisko 23 000 złotych.   

Złodzieje usiłują również wejść w posiadanie wspomnianych danych polecając nam instalowanie różnych aplikacji. W wielu przypadkach ich działanie polega na śledzeniu m.in. naszych urządzeń mobilnych, czy naszej aktywności w sieci. W ten sposób również narażamy się na utratę oszczędności zgromadzonych na rachunku bankowym.

W innej sytuacji do 33-latki zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku i pod rzekomym pretekstem ochrony zgromadzonych na jej rachunku środków finansowych nakłonił do zainstalowania programu o nazwie AnyDesk. Aplikacja ta jest jedną z wielu, które są niezwykle przydatne, chociażby w pracy biurowej. Dzięki nim podczas awarii lub drobnych usterek informatycy są w stanie zdalnie naprawić nasz komputer. W przypadku 33-letniej wrocławianki oszuści przy użyciu tej właśnie aplikacji weszli w posiadanie kodów BLIK, które posłużyły do wypały z jej konta bankowego blisko 4500 złotych. 

Jeśli mamy jakiekolwiek obawy i podejrzeń co do naszego kontrahenta, zawsze możemy skorzystać z opcji płatności za pobraniem. Wówczas opłacimy rachunek za zakupiony towar w momencie, kiedy trafi on do naszych rąk i nie narazimy się przez to na nieotrzymanie przesyłki, pomimo uiszczonej z góry opłaty.

Nie podawajmy nieznanym osobom kodów BLIK, haseł czy innych informacji wrażliwych. Korzystajmy ze sprawdzonych portali i nie wysyłajmy paczki z zamówieniem, dopóki nie otrzymamy zapłaty za wystawione na sprzedaż przedmioty.

Pamiętajmy, że ostrożności nigdy za wiele, a w grę wchodzą niejednokrotnie oszczędności gromadzone przez wiele lat na naszych kontach, dlatego jeszcze raz apelujemy, aby nie przekazywać nieznanym osobom kodów BLIK, haseł czy innych danych, w tym danych osobowych.                                                                                                             
mł. asp. Rafał Jarząb
Komenda Miejska Policji we Wrocławiu

Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 17.7 MB)

Pliki do pobrania

Powrót na górę strony