Bieżące informacje

Upewnij się z kim rozmawiasz, zanim wykonasz przelew… czyli jak nie dać się oszukać korzystając z komunikatorów i serwisów internetowych

Oszuści nie ustają w wysiłkach mających na celu sięgnięcie do kieszeni uczciwych obywateli. Wykorzystują do tego metody, mające na celu wzbudzenie zaufania u potencjalnej ofiary, aby potem w "białych rękawiczkach" okraść ją z pieniędzy. Funkcjonariusze z Komendy Miejskiej Policji we Wrocławiu co pewien czas otrzymują zawiadomienia o oszustwach przeprowadzonych przy pomocy popularnych komunikatorów internetowych lub serwisów społecznościowych. Nie daj się okraść!

Jak w takim przypadku działają oszuści? Najczęściej podszywając się pod rozmówcę, osoby nam bardzo bliskie, np. córę, syna, wnuka lub wnuczkę, proszą o przesłanie jednorazowego kodu wykorzystywanego do płatności bądź przelewu błyskawicznego, argumentując to rzekomym problemem z kartą płatniczą, czy aplikacją bankową lub inną nagłą potrzebą. Bardzo często grają na emocjach, pisząc, że kod musi być podany jak najszybciej, bo stoi za nim kolejka innych oczekujących na obsługę lub trafiła się promocyjna oferta w sklepie internetowym i trzeba jak najszybciej uiścić opłatę. 

Niestety, wrocławianie również padają ofiarami tego typu przestępstw. Bardzo podobną historię usłyszeli policjanci z komisariatu przy ul. Traugutta we Wrocławiu od 67-letniego mężczyzny, który złożył zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. Oszust podszywając się pod jego córkę nawiązał z nim kontakt poprzez popularny komunikator internetowy i poprosił o pomoc finansową. Mężczyzna, przekonany, że rozmawia z córką przesyłał oszustowi ustaloną kwotę na wskazany nr rachunku bankowego. Gdy 67-letni mieszkaniec stolicy Dolnego Śląska zorientował się, iż padł ofiarą przestępstwa niezwłocznie skontaktował się z właściwymi służbami. Niestety ponad 3000 złotych, które miały być przeznaczone dla córki na zakup nowego telefonu trafiły w ręce oszustów.

Pamiętajmy o przestrzeganiu kilku zasad, które ograniczą możliwość stania się ofiarą oszustwa. Nawet jeśli myślimy, że pisze do nas znajomy lub jak w tym przypadku członek najbliższej rodziny, nie traćmy czujności i upewnijmy się, że to na pewno on, choćby poprzez zadzwonienie do niego. Nie udostępniajmy danych do logowania osobom postronnym. Zabezpieczmy swoje profile na serwisach społecznościowych czy komunikatorach internetowych poprzez korzystanie ze skomplikowanych haseł, które nie są związane z powszechnie znanymi o nas informacjami, takimi jak imię i nazwisko, data urodzenia, czy miejsce zamieszkania. Jeśli serwis internetowy lub inna platforma nam to umożliwia, używajmy wieloetapowej weryfikacji podczas logowania. Dzięki temu oszuści nie włamią się na nasze konta i nie wykorzystają naszych znajomych lub członków rodziny poprzez przejęty profil internetowy.

Zespół Komunikacji Społecznej
Komenda Miejska Policji we Wrocławiu

 

Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 17.7 MB)

Pliki do pobrania

Powrót na górę strony